Monday, August 11, 2014

BANJIR








Pagi tu seawal 4 pagi kami dikejutkan dengan teriakan emak."Bangun..bangun...angkat baju banjir" kata mak. Kami adik beradik terkejut, automatik terus celik mata bangun dan lari ke bawah rumah. Untuk pengetahuan almari baju kami semua di tingkat bawah rumah. Bayangkan 10 orang adik beradik, berapa banyak baju. Almari mak beli panjang untuk kami. Masing-masing sibuk naikkan baju yang ditingkat bawah ke atas. Laju aje kami bekerja sama laju dengan air banjir yang masuk lalu pintu besar. Dah macam air terjun kat perigi Hang Tuah di Gunung Ledang kami tengok.

Mula-mula baju tingkat bawah naik tingkat 2 almari, lepas tu bila air naik lagi, kami naikkan lagi baju ke tingkat 3 sampai last naik tingkat atas sekali tingkat 4. Lama banjir kali ni..sampai naik ke rumah tengah. Kami ingat lagi, kami basuh baju dalam banjir. Nasib baik lah umur kami panjang, punyalah cetek ilmu masa tu mesin basuh separuh dalam air, kami masih basuh gunakan mesin. Kalaulah kena elektrik masa tu, mau satu family kena.

Penat dan seronok pon ada masa banjir ni...masa tu 2 ke 3 hari lagi nak Raya. Kami berbuka puasa dengan kaki berendam air banjir. Maklumlah dapur pon naik air. Masak pun dalam air. Bila basuh kain, penuh ampaian sebab baju tak kering kerana hujan masih turun. Sekali ampai putus macam nak menangis tengok baju jatuh dalam air banjir semula. Kena basuh balik semula. Ini kenangan yang masa kami mengalaminya kami rasa penat, letih dan bila mengenangnya kami rasa rindu untuk balik ke saat itu. Bila malam kami adik beradik duduk di bawah beranda atas dalam gambar tu mandi air banjir.

Selang berapa tahun abah buat renovation rumah, naikkan lagi tinggi rumah. Dia kata biar tak masuk air banjir kalau banjir lagi. Allah punya kuasa macam abah cakap banjir sekali lagi dan kali ni air naik lagi tinggi dari dulu. Sudahnya masuk juga air dalam rumah walaupun dah tinggi.

Kami masih ingat lagi masa banjir kedua abah ada sampan. Tak ingat mana dia dapat sampan tu, buat ke beli ke tak ingat. Bila balik dari sekolah abah nak test sampan dia. Kami tak nak naik sampan, kami pilih nak harung air tapi abah suruh naik sampan jugak terpaksalah kami ikut cakap abah. Mula-mula naik ok aje, lebih kurang berjaya, bila dah sampai nak turun abah kata sabar satu-satu turun, tapi kami tak sabar semua bangun nak turun sebab kami rasa sampan tu memang tak stabil pon, apa lagi terbalik sampan tu. Habis... semua jatuh dalam air...apa yang paling kelakar dan paling kami ingat..semua masuk dalam air tapi tangan semua kat atas sebab junjung beg sekolah takut buku basah. Kami basah kuyup dengan air banjir tp buku sekolah selamat. Kalau tengok lah cara kami selamatkan buku sekolah tu sepatutnya kami semua masuk universiti antarabangsa sebab sayang sangat dengan buku tu...hehehehehe

Ini kenangan dengan abah yang setiap kali kami bercerita pasti akan ketawa. Dan kerana itu kami sedih dan rasa terkilan bila ada pihak sesuka hati menggunakan nama abah untuk kepentingan,  kerana apa... kerana dia Abah kami.


No comments:

Post a Comment