Sunday, August 10, 2014

KISAH POKOK LIMAU TEPI RUMAH

Dulu terdapat dua pohon pokok limau yang berbuah lebat hampir setiap tahun di tepi rumah, Waktu itu saya berusia 14 atau 15 tahun kalau tak silap.

Pokok ini memberikan hasil yang banyak dan rasanya ramai orang turut sama-sama berkongsi rasa buahnya yang kadang-kadang masam dan manis. Bila musim buah limau berbuah, kami adik beradik ada yang jadi penjual limau di sekolah. Hehehehe...seronok masa tu.

Musim berlalu, tiba-tiba pokok limau yang sentiasa berbuah lebat itu mati. Mati tiba-tiba...daun-daun gugur..ranting kering...dan mati. Sebenarnya kami tak ambil kisah sangat pohon limau itu...pada kami mati pon matilah...dah nak mati nak buat apa..Tak ade rezeki namanya.

Sehinggalah satu hari arwah mak tunjukan pada kami apa yang dijumpa oleh arwah abah. Arwah abah jumpa satu botol diisi dengan paku dan rambut tak silap dan gambar abah dan emak ditanam dibawah pokok limau tersebut. Errm... sape punya kerjalah itu... Hal ini berlaku selepas beberapa minggu Majlis Hol Muharam diadakan..pelakunya sampai sekarang kami tidak tahu...apa yang arwah abah bagi tahu orang-orang yang rapat.

Mungkin pokok limau itu mati sebab panas agaknya...KEBETULAN lah kot...Sebenarnya mmg nak matipon.

Apa yang saya belajar dari peristiwa ini...tak semua yang rapat itu ikhlas ada yang rapat kerana ingin mendapatkan apa yang ada pada kita dan memusnahkan kita. Satu Pelajaran Untuk Hidup.

No comments:

Post a Comment