Sunday, August 10, 2014

JAWS DAN JARI ABAH

Waktu kami kecil permainan kegemaran kami adalah 'Jaws'. Tak tahulah zaman sekarang ada tak budak-budak main permainan ini.

Waktu itu hujan lebat dekat luar rumah..sebab tak ada aktiviti luar boleh buat kami pon main jaws. Permainan mudah aje..Katil dua tingkat kami jadi Kapal...Sape jadi jaws kena kat luar dari katil..lautlah konon-kononnya.

Hari itu kami seronok sungguh...Main sambil terjerit-jerit..maklumlah takut kena tangkap dengan jaws. Tiba-tiba guruh berdentum. Pintu bilik arwah mak pon ikut sama berdentum tertutup rapat, Kami dengar suara abah memarahi kami...apa lagi...seperti biasa bila dengar suara abah semua lari menyorok. Sebab sesiapa yang tak lari dan menyorok akan jadi mangsa tali pinggang dia dulu.Macam biasa..sorang menyorok dalam almari baju, sorang bawah katil, sorang belakang pintu dan mana-manalah tempat asal selamat dari jadi mangsa tali pinggang. Siapa yang abah tak jumpa dia selamat. 

Hari tu..lain sikit...abah tak pukul kami.  Ingat lagi masa tu, abah masuk dalam bilik kami dan tunjukkan pada kami jari abah putus. Kami semua terdiam. Ada yang menangis bila tengok jari abah putus. Putus terus. Rupa-rupanya tangan abah tersepit pintu masa dia nak keluar bilik marah kami sebab terjerit-jerit. Dentuman pintu yang kuat tu menyebabkan jari abah putus.

Apa yang mak cerita semasa pintu tu berdentum...abah nampak lembaga hitam kat pintu tu. Lama juga abah dengan mak berulang alik ke hospital. Sejak dari itu jari tangan abah senget sedikit.

Mengikut cerita abah bila tiba dihospital, abah suruh doktor jahit sambung jari tu tapi doktor tak nak sebab jari yang putus dah tak fungsi sebab dah lama sangat. Nanti kalau cantum akan busuk. Tapi abah berkeras suruh cantum dan doktor terpaksa ikut cakap abah. Memang cakap doktor tak selalunya betul. Dengan izin Allah jari abah tu cantum semula walaupun tak berapa sempurna.

Mula-mula hitam...ingatkan busuk. Rupanya tak..lama-lama hilang hitam tu. Dari apa yang aku tahu dan dengar bukan doktor jer yg ubat abah tapi ada doktor yang lain juga dengan cara lain. Wauallahuaklam

1 comment:

  1. Kalau tak silap cik wan sapu ngan minyak semberong kat jari yg putus tu. Alhamdulillah bercantum semula

    ReplyDelete