Tuesday, August 19, 2014

CERITA SOLAT DAN BATU

Sejak Kecil lagi kami diajar oleh abah untuk bersolat berjemaah bersama-sama. Kami sentiasa melihat abah bersolat jemaah dengan mak setiap waktu. Itu adalah hal biasa dan satu kemestian buat abah.
Bila solat berjemaah dengan abah mesti akan jatuh batu-batu entah dari mana pun kami tak tahu. Kadang-kadang delima, kecubung, baiduri, nilam dan entah apa lagi nama batu sampai tak ingat sebab banyak sangat. Tetapi taklah bermaksud batu ni jatuh sekali banyak. Kadang-kadang 1, Kadang-kadang 2, kadang 3, Kadang 4 lebih kurang macam tulah. Walaubagaimanapun kami menganggap peristiwa batu jatuh ketika sembahyang ini adalah perkara biasa sebab kami melihat sejak kecil dan tidak langsung menganggap ianya pelik.

Kadang-kadang kami rasa ada makmum yang jadi tak kyusuk bila dengar bunyi batu jatuh. Ialah mana boleh kyusuk, nak-nak yang tak pernah mempunyai pengalaman ini, tentulah yang berpengalaman telah bercerita dulu. Bila jatuh mula tercari-cari dari arah mana. Yang ada pengalaman pon ada yang lebih tak kyusuk sebab asyik menunggu batu jatuh. 

Sehingga hari ini aku tidak berapa pasti dari mana sebenarnya batu tersebut datang sebabnya tak kira di mana abah pun sembahyang berjemaah kalau nak jatuh batu tu jatuh jugak. Pernah sekali jatuh dirumah bapa mertua aku. Terkejut dia...mungkin dia rasa pelik sebab dia cuma dengar cerita, tak sangka dia juga dapat melihat kebenarannya. Wauallahuaklam.



1 comment: