Sunday, August 10, 2014

RUMAH KAMI & SAMBUTAN HOL MUHARAM

                           






Inilah rumah di mana kami sepuluh adik beradik dibesarkan. Dirumah ini berbagai peristiwa pahit, manis suka dan duka kami lalui. Namun kami sentiasa bersyukur dan berbangga kerana kami dilahirkan berbinti dan berbinkan Haji Radin Ismail Bin Haji Sanif.

Dilaman inilah Majlis Hol Muharam diadakan sejak dari kami melihat dunia ini dan kami tidak pernah mendengar dari mulut abah untuk mengubah tapak majlis ke tempat lain kerana ini Majlis  Keluarga kami.

Hol Muharam adalah Majlis yang Abah sambut setiap tahun dengan tujuan asalnya adalah kerana dia mengikut sebagaimana yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah  Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: 

Maksudnya:  “Barangsiapa yang melapangkan (menyenangkan) keluarganya pada hari ‘Asyura, Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun.”

(Hadis riwayat al-Baihaqi) 

Apa yang dimaksudkan dengan ‘melapangkan’ atau  ‘menyenangkan’ di dalam hadis di atas adalah berbelanja pada  makanan dan minuman lebih daripada hari biasa serta  menggembirakan anak-anak contohnya dengan menghulur belanja  lebih dan yang seumpamanya.

Di Malam Majlis Hol Muharam ini barulah diadalah Majlis Pencak Silat yang asalnya bertujuan mengkhatamkan ahli-ahli yang telah tamat belajar. Pada mulanya kumpulan yang menyertai abah hanya sedikit dan lama-kelamaan menjadi banyak kumpulan.

Arwah abah pernah berkata ada yang cuba mengambil-alih apa yang diasaskan oleh beliau dan hari ini kami menyaksikannya dengan mata kami apa yang dikatakan pada kami dahulu.


  


No comments:

Post a Comment