Sunday, August 10, 2014

NASI MINYAK ORANG BUNIAN

Saya terpanggil untuk melahirkan blog ini, bila mana saya melihat terlalu ramai orang yang cuba menggunakan nama ayah kami Haji Radin Ismail untuk kepentingan sesuatu kumpulan atau peribadi. Biar saya cerita tentang keluarga kami. Maksud kami disini adalah keluarga dari Haji Radin Ismail dengan Isterinya yang pertama sahaja iaitu Hajah Masamah Binti Sariman.

Abah merupakan seoarang ayah yang sangat tegas dan garang orangnya. Abah jugak merupakan seorang yang dikenali ramai kerana keistimewaan yang dimilikinya. Dia adalah serorang Guru Ilmu Persilatan dan Perubatan Tradisional yang terkenal di Batu Pahat. Sebut saja 'Pak Wan' semua orang kenal.
Walaubagaimanapun sebagai anak kami menganggap abah istimewa sebab dia abah kami. Abah adalah pengasas Persilatan PANJI dan abah sering menggunakan perkataan RIA yang bermaksud Radin Ismail Al-Haj. Flat kereta abah yang kami paling ingat dan paling suka adalah JS 232 jenis Ford.Di belakang kereta abah lekatkan perkataan MASRIA yang bermaksud Masamah & Radin Ismail Al-Haj.

Zaman kanak-kanak kami adalah zaman paling mengembirakan dan seingat saya tidak ramai anak abah yang dapat melihat dengan mata sendiri kehebatan abah.

Pernah satu ketika, kami makan bersama-sama. Tiba-tiba abah menjawab salam. Saya memandang mak, dan mak memandang saya. 

"Mana ada orang bagi salam" mak bertanya dengan abah.

"Orang bagi salam, macam tu punya kuat pon tak dengar" balas abah.

Saya diam aje...saya anak yang paling takut dengan abah. Jadi saya tak berani bersuara. Sebenarnya saya pon sama macam mak...kami tak dengarpun orang memberi salam. Abah bangun meninggalkan meja makan untuk melihat orang yang memberi salam seperti yang di beritahu olehnya.

Sekejap lagi abah masuk ke dapur..dia menatang satu dulang berisi nasi minyak dengan ayam golek diatasnya.

"Sulaiman...bunian dekat sawah yang bagi..patutlah tak dengar salam" kata Abah.

"Patutlah..tak dengar" balas mak.

"Ade lagi ke abah orangnya" tanya kak long. 

Dia berlari ke depan sebab nak tengok orang bunian yang dimaksudkan abah. Sebentar kemudian dia masuk semula. 

"tak nampaklah abah...nampak orang naik basikal aje" dia mengeluh

"itulah dia" balas abah

Tengahari itu kami makan nasi minyak yang diberi oleh bunian di sawah sarang buaya. Sebenarnya ini bukan pertama kali kami menikmati makanan dari orang bunian. Sebelum ini kami juga pernah menikmatinya samada dihantar dari Gunung Ledang atau Sawah depan. 

Biasanya nasi minyak dalam dulang dengan ayam seekor dan diletakkan didalam bilik dimana abah mengubat orang. Itulah salah satu kehebatan abah yang aku lihat dengan mata aku sendiri. Terpulang untuk percaya atau tidak..kerana aku menyaksikannya maka aku percaya dia mempunyai kehebatan berhubungan dengan orang yang kita tida nampak. Wauallahuaklam.

Lain kali saya akan cerita lain pula.

  

No comments:

Post a Comment